Czym są pawilony handlowe?

Rozwój sieci dyskontów spożywczych, drogerii, aptek, punktów gastronomicznych, sklepów wielobranżowych, budowlanych, odzieżowych i spożywczych generuje ogromny popyt na wynajem powierzchni handlowych. W związku z tym pawilony handlowe powstają już nie tylko w dużych miastach ale też mniejszych miejscowościach, gdzie skupiają handel i usługi. Skąd się biorą pawilony handlowe, kto je buduje oraz czym się charakteryzują, no i skąd ich popularność?
 
Wszystko zaczyna się od inwestora, który najczęściej jest też właścicielem działki, na której ma powstać pawilon handlowy. To on planuje wykorzystanie przestrzeni i prowadzi rozmowy z firmami budowlanymi oraz potencjonalnymi najemcami. Upraszczając udział w projekcie bierze: inwestor, generalny wykonawca budowlany oraz ajenci. Istnieje też możliwość, że zaangażowany zostanie deweloper komercyjny, który zabiera część obowiązków inwestora i poza projektowaniem i budową pawilonu wykona audyt nieruchomości i wynajem powierzchni handlowych.
 
Często rolę inwestora przejmuje sieć handlowa, która planuje rozszerzyć obszar swojego działania. Aktualnie w Polsce obserwujemy swojego rodzaju wyścig między polskimi i zagranicznymi dyskontami spożywczymi i budowlanymi o status najlepiej rozwijającej się marki w danej kategorii. Podobny wyścig jest widoczny również między sieciami aptecznymi i drogeryjnymi. Sieci te poprzez programy lojalnościowe, sprzedaż produktów sezonowych, gazetki promocyjne i walkę cenową przyciągają klientów. Popyt jest ogromny, a Polacy pokochali robienie zakupów w sklepach samoobsługowych więc nie ma co się dziwić, że one powstają i rozszerzają swoją ekspansję na rynku.
 
Ogromnym plusem pawilonów i pasaży jest koncentracja w jednym miejscu handlu i usług. Praktycznie zawsze obok dyskontu jest bankomat. Zdarza się, że jest apteka lub kiosk, a większe pawilony mają sklepy odzieżowe, drobne usługi, drogerie oraz punkty gastronomiczne. Jest to bardzo funkcjonalne, wygodne i skraca czas poświęcany na zakupy, a czas staje się w naszych czasach coraz większą wartością.
Kolejną zaletą jest parking. Wiele osób rezygnuje z zakupów jeżeli nie ma gdzie zaparkować auta a praktycznie każdy jeździ właśnie samochodem na zakupy. Obszerny i wygodny parking to podstawa, aby zmotoryzowany klient wracał do danego sklepu.
 
Od strony konstrukcyjnej plusem jest czas budowy, który jest po prostu krótki. Klasyczny pawilon handlowy to budynek z wyodrębnioną przestrzenią hali sprzedaży, stanowiskami kasowymi oraz osobną częścią magazynową i socjalno-biurową, więc nie jest to skomplikowany układ. Szkielet obiektu stanowią słupy żelbetowe oparte na stopach fundamentowych. Dach najczęściej stanowi blacha trapezowa z izolacją termiczną i antywilgociową układana na konstrukcji ze stalowych dźwigarów opartych na podstawie, czyli słupach żelbetowych, do których również mocowane są ściany zewnętrzne zazwyczaj wykonane z systemowych płyt warstwowych. Dzięki użyciu takich materiałów budowa pawilonu handlowego może trwać zaledwie kilka tygodni. Oczywiście należy do tego doliczyć też czas potrzebny na wykonanie podjazdu, parkingu i innych elementów uwzględnionych w projekcie. Ostateczny wygląd i wykończenie zależy od potrzeb i oczekiwań inwestora.
 
Artykuł konsultowano z firmą Stacon, która pełni rolę generalnego wykonawcy, dewelopera komercyjnego oraz oferuje projektowanie i wykonanie pawilonu handlowego.

Dodaj komentarz